Jættestuekoncerter i Kong Asgers Høj

P.gr.a corona desværre ingen Jættestuekoncerter i Kong Asgers Høj i 2020. Mht. forarbejdet til koncerterne, var jeg nødt til at tage beslutningen i foråret. Jeg håber at vende tilbage til Kong Asgers Høj i 2021!

Har du nogensinde været i en jættestue?
Jeg vil gerne byde indenfor til en jættestuekoncert, hvor du kan få lov at kigge stenalderfolkene over skulderen - når de går på jagt, samler urter til helbredelse og skærer sig en magisk amulet i rav. Når de gifter sig, når de dør, når de fremstiller et offerkar i ler, bygger jættestuer, hugger redskaber i flint, og en masse andre ting de foretager sig. De gjorde det lige her, hvor vi også bor. Men inde i jættestuen er vi langt fra vores verdens jag og støj. Her er tyst, og tiden har stået stille i over 5.000 år. Det helt rigtige sted at kalde billederne af stenaldermenneskene frem.

Der er to forskellige koncerter. Kl. 13 handler det om jægerstenalderen, og kl. 15 om bondestenalderen. Koncerterne henvender sig til voksne, unge og store børn, og hver koncert varer ca. 1½ time.

Det er de arkæologiske fund, og fortolkningerne af dem, der har sat gang i min indlevelse i stenalderens verden, og hér tager sangene deres afsæt. Det musikalske udtryk er nutidig folkemusik med guitar som akkompagnement. Men du kommer også til at høre instrumenter fra stenalderen: ben-fløjte, tromme og brummer. Ind imellem sangene fortæller jeg lidt om tidsperioderne.

Kong Asgers Høj på Vestmøn er en meget smukt og regelmæssigt bygget jættestue fra bondestenalderen. Med et kammer på 10 x 2 meter og næsten ståhøjde hører den til en af landets største jættestuer. Men, som i stenalderen, må man ydmygt bukke sig for at komme ind, for den overdækkede del af indgangen er 1,05-1,25 meter høj og 5,3 meter lang.

ENTRÉ pr. koncert: 60 kr., børn under 16 år: 30 kr.
Forsalg på tlf.: 3082 6013, evt. sms, eller mail: hannemethling@hotmail.com
Obs! Der er plads til 25 tilhørere ad gangen i Kong Asgers Høj, efter først til mølle princippet.
Adresse: Kong Asgers Vej, tæt ved Orehældvej, 4780 Stege. 54.957016, 12.140685
Praktisk: Indenfor er der lys fra lygter og siddeunderlag man kan benytte, men jeg anbefaler at medbringe klapstol, varmt tøj og evt. en lygte at gå ind med.

Jættestuekoncerter 2021 er en turné rundt i 9 af Danmarks største jættestuer samt Stenaldercenter Ertebølle. Koncerterne henvender sig til voksne, unge og store børn og er et formidlingsprojekt om stenalderen formet som koncerter.

Er I en gruppe er der er også mulighed for at booke en koncert om stenalderen - i Kong Asgers Høj eller måske et andet sted.
Kontakt for tilbud: Hanne Methling, tlf.: 3082 6013, hannemethling@hotmail.com