Holmegaard Værk åbner lørdag 30. maj

Efter store dele af kulturområdet blev inkluderet i udvidelsen af fase 2 kan Museum Sydøstdanmark omsider se frem til at byde gæster inden for på Holmegaard Værk. Åbningen finder sted lørdag den 30. maj i tråd med sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Billetter kan forudbestilles allerede fra i dag på museets hjemmeside.

Under titlen For sans og samling slår Holmegaard Værk dørene op til en fascinerende verden af kunsthåndværk, designtradition og industrihistorie den 30. maj. Ambitionen er at puste nyt liv i kunsthåndværket og genskabe et levende glasværk for alle.

Det glæder museumsdirektør Keld Møller Hansen, at Holmegaard Værk nu omsider har mulighed for at åbne op på forsvarlig vis:

"Jeg kan ikke få armene ned af glæde over, at vi nu endelig kan få lov til at åbne Holmegaard Værk. Det er det øjeblik, vi har arbejdet målrettet hen imod de sidste to et halvt år. Det er helt åbenlyst en svær tid at åbne nyt museum i, men den enorme forhåndsinteresse for Holmegaard Værk vi har oplevet, gør mig håbefuld og giver mig en tro på, at vi nok skal få indfriet alle vores ambitioner om mange besøgende. Vi har jo verdens fedeste museum!"

Det nye museum fordeler sig over mere end 2.500 kvadratmeter og i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes nye retningslinjer vil der foreløbigt kunne være omtrent 700 gæster inde ad gangen.

Levende udstillinger for sans og samling
På museet udstilles de imponerende samlinger med mere end 42.000 unikke Holmegaard-glas og 6.000 særegne Kähler-genstande, der fortælles levende historier fra både værksteder og tegnestue, og hænderne får lov til at udforske materialerne i de arbejdende glas- og keramikværksteder. Et team af glasmagere i særklasse arbejder i det nye og ultramoderne glasværksted, hvor de i samarbejde med gæstekunstnere og -designere blæser ideerne til live og fylder glasbyen med kreativ virkelyst for hele familien.

Med respekt for historien er udstillingerne bygget op om kernen i det internationalt anerkendte glasværk, der har ligget på matriklen siden 1825. Værkstederne og ovnene står som de blev forladt i 2008, og som hjertet i Holmegaard Værk har de bevaret deres vigtige status. Museumsdirektør Keld Møller Hansen fortæller om det storstilede projekt:

”Holmegaard Værk er en drøm, der går i opfyldelse. Jeg er fuld af forventning og glæder mig til, at vi åbner Danmarks mest moderne og involverende museum. Holmegaard Værk genopliver æstetikken, håndværket, kreativiteten, de danske designtraditioner, personlige fortællinger og fælleskabet. Med Holmegaard Værk vil vi genskabe et levende glasværk for alle.”

En del af vores fælles samfundshistorie
Holmegaard Værk vil bestå af et bygningsareal på 15.000 m2 med den gamle fabrik, den moderne hovedbygning, de nyrenoverede tørvehaller, den gamle glasbys skole, de bevaringsværdige arbejderboliger fra 1820’erne, kunsthåndværkernes atelier og et 24.000 m2 stort udendørsareal mod Holmegaard Mose. Alt dette danner tilsammen rammerne for det særlige kulturmiljø med oplevelser, uddannelse og erhverv, der er smeltet sammen til Holmegaard Værk. En genopbygning der forener det oprindelige og autentiske med det moderne og nyskabende for at bygge videre på den helt særlige kultur-, industri- og naturarv som området rummer.