I kapløb med tiden

Vagten skal melde kongen, at fjenden er på vej!
Men hvor langt skal han løbe? Og hvor lang tid er han om det?

Tema: I kapløb med tiden

Udarbejdet af Louise Just Hansen, Frederik Lund Madsen, Cille Rye Donner og Trine Refsbæk Nielsen fra Læreruddannelsen Absalon, Vordingborg.

Vær opmærksom på, at der kræves tilmelding/booking til forløbet.

Læreren står selv for gennemførelsen af forløbet.

Se nederst, hvordan man gør.
Her finder du også printvenlige pdf'er med både lærervejledning og opgaveark.

 

Målgruppe:

Opgaverne er beregnet til elever i 4.-6. klasse, men elever på andre klassetrin kan også have glæde af at arbejde med opgaverne.

Der lægges op til, at eleverne arbejder sammen i grupper à 4 elever.

 

Forforståelse:

Eleverne bør have kendskab til at indsætte data i tabeller, beregninger med decimaltal samt gennemsnitsberegning.

 

Læringsmål:

Eleverne kan aflæse og tolke data.

Eleverne kan udarbejde statiske undersøgelser.

Eleverne kan bruge formler til udregning af hastighed.

 

Materialer:

På turen til Danmarks Borgcenter får eleverne brug for deres mobiltelefon, som de skal bruge som lommerregner og stopur.

 

Husk selv at downloade og printe elevopgaverne! (Se nedenfor)

 

Efterbehandling:

Efter turen til Danmarks Borgcenter kan der arbejdes videre med elevernes forståelse af, hvorfor der ganges med 3,6 i opgave 5. Benyt eventuelt følgende spørgsmål, til at forklare klassen det:

  • Hvor mange sekunder er der på et minut?
  • Hvor mange minutter er der på en time?
  • Hvor mange meter er der på en kilometer?

 

Desuden kan der tilbage på skolen arbejdes videre med klassens registrerede hastigheder og tider. Der kan fx sammenlignes hastigheder og tider, der kan laves tabel over alles elevers resultater, udarbejdes grafer og beregne gennemsnitsværdien.

Endelig kan der tilbage på skolen arbejdes videre med historien, der fortælles i opgave 5. Her fortælles om en soldat, der skal levere en besked. Samme historie er nemlig også grundstenen til den græske historie om, hvordan marathonløbet blev opfundet under Slaget ved Marathon i 490 f.v.t. Denne historie går på, at en tapper mand løb fra Marathon til Athen, altså en strækning på ca. 42,5 km.

Få nu eleverne til at regne ud med deres fundne hastighed, hvor lang tid de ville være om at løbe et marathon.

 

Printvenlige pdf'er:

Lærervejledning

Elevopgaver

 

Booking:

Forløbet er helt gratis!

Men af praktiske årsager (evt. adgang til Gåsetårnet og redskaber) kræves der tilmelding.

Skriv til undervisning@museerne.dk.

Fortæl os, hvem I er (skole, klasse), og hvor mange I er (elever og lærere).

Fortæl også, hvilket forløb I ønsker, og hvornår (dato, tidspunkt) I kommer til Danmarks Borgcenter.

Skriv også meget gerne, hvis I derudover også ønsker adgang til udstillingen. Det er også gratis, men rart for os at vide.