Glasværket
I udstillingen 'Glasværket' kommer du helt tæt på livet som glasarbejder på Holmegaard Glasværk. Det var her i glashytten, at glasmagerne blæste glas, trak stilke og formede fødder, mens de svedte i varmen fra den store tankovn.
Varmen er her ikke mere. Da man slukkede den store tankovn, faldt 45 tons flydende glas i dens indre langsomt til ro og størknede. Og da værket måtte lukke i 2008, blev stedet forladt i hast. Støvet ligger stadig på knapperne, der betjener maskinerne, og ovnen ligger som et stort mausoleum med en kold glasmasse, der aldrig kommer videre.
Vi tager dig med tilbage til varmen omkring tankovnen – med respekt for et sted, der gennem næsten 200 år har været arbejdsplads for generationer og atter generationer af glasarbejdere. Det er dem, som fortæller historierne i små podcasts, som du kan lytte til, mens øjnene kan lade sig betage af fortryllende lysinstallationer og dragende animationer. Du kan også se, hvordan glas bliver til. Et hold af dygtige glasmagere giver i deres nye og moderne værksted et indblik i processen, når de i samarbejde med en række gæstekunstnere igen sætter fut i ovnene og lader Holmegaard Glasværk danne rammen om en ny produktion af glaskunst.
Holmegaard og Kähler
Tag et kig ned gennem udstillingen af glas og keramik, og se, om du kan spotte noget fra din barndom. Glassene fra Holmegaard og keramikken fra Kähler har været med til bords gennem næsten 200 år og har sneget sig ind i vores hjem som brugskunst, emballageglas og kunst. Her er et af de allerførste mælkefade fra Kählers begyndelse i 1839, smukke glas udført til kongelige bryllupsgaver og unika, der kan give enhver glaselsker et fjernt, drømmende blik.
Hør designernes historier om inspirationen fra de buldrende 1920'ere, om nye stilretninger, der afspejler sig i glasset, og om arbejdet med materialerne, der kræver hver deres. Essentielt for begge er et tæt samarbejde mellem håndarbejdere og kunstnere, som sammen skaber den magi, der tegner vores fælles kulturhistorie.
10.000 års kreativitet
Hvorfor er mennesker kreative? Har vi altid været kreative på samme måde – og hvordan er det med til at sikre vores overlevelse? Vi har sat en stenalderekspert og en arkitekturprofessor over for hinanden, og i denne udstilling kan du lytte til deres inspirerende samtale om kreativitetens vilkår fra stenalderen til nu. Samtidig kan du gå på opdagelse i udstillingen, hvor oldtidsfund fra Holmegaard Mose og ikoniske nutidsdesigns møder hinanden – for måske er der ikke 10.000 år mellem designet på en gammel stenøkse og en moderne smartphone …!
Hebsgaard
Kom med ind i et fantastisk, funklende, glimtende univers af glaskunst, når Per Steen Hebsgaard viser udvalgte værker fra sit mangeårige virke som glarmester med et kunstnerisk tvist. Det er Hebsgaards hænder, der vækker glasværker af koryfæer som Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard til live. Han er kunstnernes foretrukne håndværker, og værkerne spænder over alt fra små glasfade til store malerier og skulpturer med smæk på form og farver.
Per Steen Hebsgaard fortæller i udstillingens podcasts om de mange års arbejde med glasset og samarbejdet med kunstnere, der hver især har andre hjemmebaner, men alle har udfoldet sig i et kunstnerisk samarbejde med den garvede glarmester med det kunstneriske blik.
Glassamlingen
På hylder, der tårner sig imponerende syv meter op i luften og 40 meter i bredden, står du her overfor 200 års historie – fortalt i glas. Samlingen her, der er en af Nordens største og vigtigste, rummer mere end 40.000 unikke stykker glas. Her gemmer sig nogle af Holmegaard Glasværks største skatte. Der er førsteudgaver og prototyper af alt fra Provence-skålen til Lotus-stagen og fantastiske unika fra nogle af vores største kunstnere. Samlingen indeholder glas fra blandt andet Holmegaard, Kastrup, Odense/Fyens og Hellerup glasværker. Nu bliver glassene for første gang præsenteret samlet og – for de flestes vedkommende – på stedet, hvor de er blevet til.
Keramiksamlingen
Det begyndte med keramik uden fine fornemmelser – bageforme, mælkefade, syltekrukker og andet uprætentiøst køkkenudstyr. Men efterhånden som kreative hjerner blev tilknyttet Kählers værksted i Næstved, krøb kunsten ind i keramikken. Fliser, vaser, krukker, brugsgenstande, relieffer, alt hvad man kan lave i ler, blev produceret på pottemageriet, der efterhånden voksede sig større. På Holmegaard Værk har vi gjort plads til Museum Sydøstdanmarks samling af Kähler-keramik, der rummer flere end 6.000 keramiske genstande og fortsat udvides. Dem får I for første gang lov til at se samlet.