Mursten i ringmuren

Gad vide, hvor mange musten der egentligt blev brugt til at bygge borgen ...?

Tema: Mursten i ringmuren

Udarbejdet af Allan Schmidt, Victor Oliver Østergaard og Silas Møller Rasmussen fra Læreruddannelsen Absalon, Vordingborg.

Vær opmærksom på, at der kræves tilmelding/booking til forløbet.

Læreren står selv for gennemførelsen af forløbet.

Se nederst, hvordan man gør.
Her finder du også printvenlige pdf'er med både lærervejledning og opgaveark.

På elevarket er en QR-kode,

der giver eleverne adgang til denne introduktionsvideo.

 

Målgruppe:

Opgaverne er beregnet til elever i 4.-6. klasse, men elever på andre klassetrin kan også have glæde af at arbejde med opgaverne.

Der lægges op til, at eleverne arbejder sammen i grupper à 4 elever.

 

Forforståelse:

Eleverne bør have kendskab til arealberegning og målinger.

 

Læringsmål:

  • Eleverne kan anslå og bestemme omkreds og areal af simple geometriske former.
  • Eleverne kan udregne gennemsnit.
  • Eleverne kan arbejde med overslagsregning og hovedregning.
  • Eleverne kan udføre en simpel statistisk undersøgelse.

 

Materialer:

På turen til Danmarks Borgcenter får eleverne brug for en lommeregner, evt. deres mobiltelefon. De skal også bruge et målebånd (udleveres på Danmarks Borgcenter) og noget at skrive med.

 

Husk selv at downloade og printe elevopgaverne! (Se nedenfor)

 

Printvenlige pdf'er:

Lærervejledning

Elevopgaver

 

Booking:

Forløbet er helt gratis!

Men af praktiske årsager (evt. adgang til Gåsetårnet og redskaber) kræves der tilmelding.

Skriv til undervisning@museerne.dk.

Fortæl os, hvem I er (skole, klasse), og hvor mange I er (elever og lærere).

Fortæl også, hvilket forløb I ønsker, og hvornår (dato, tidspunkt) I kommer til Danmarks Borgcenter.

Skriv også meget gerne, hvis I derudover også ønsker adgang til udstillingen. Det er også gratis, men rart for os at vide.