Fuld fart på den digitale hjemmeskole

Museum Sydøstdanmark har netop lanceret sin nye hjemmeside Museerne.dk, og her er der god hjælp at hente for forældre, der mangler inspiration til undervisningen hjemme.

Lige nu står tusindvis af forældre i en ny og uvant situation, hvor de samtidig med, at de skal passe deres eget arbejde hjemmefra, også skal undervise deres børn – måske endda i fag, som de ikke selv har den store indsigt i. Heldigvis er der hjælp at hente på Museum Sydøstdanmarks nye hjemmeside, Museerne.dk.

Her har man nemlig i forbindelse med flytningen af hjemmesiden til en ny platform samtidig opgraderet alt det digitale undervisningsmateriale, så det nu er endnu nemmere tilgængeligt og brugervenligt for både børn, deres forældre og undervisere.

”Vi håber, at børnene vil have glæde af alt det gode materiale, vi har lavet. Når nu børnene ikke kan komme til os på vores museer, må vi komme til dem derhjemme. Det er helt oplagt at bruge opgaverne i historieundervisningen, men de fungerer også fremragende inden for fagene dansk, kristendomskundskab og billedkunst. Og så er de naturligvis helt gratis at bruge!”, siger leder af skole- og formidlingstjenesten hos Museum Sydøstdanmark, Steen Djurhuus.

Undervisningsmaterialet er primært målrettet mod børn i alderen 8-14 år, og her er der god mulighed for at blive klogere på vikingernes vilde togter, Valdemar den Stores kæmpemæssige kongedømme, og hvordan det var at leve i middelalderen. Man kan også lære at spotte en heks, og for dem, der elsker faget billedkunst, er der forløb om kendte kunsthåndværkere og designere og motiv- og mønsterlære.

Forløbene er bygget op i kapitelform og er nemme at navigere rundt i fra en iPad eller tablet. Der er både tekster at læse, lyd- og filmklip og konkrete opgaver man kan downloade og løse i fællesskab med sine forældre eller diskutere med klassen på Teams.

Hvis man bor i nærheden af Vordingborg, kan man også spille ’Mysteriet om Dannebrog’ på ruinterrænet ved Danmarks Borgcenter. Download app’en Useeum, og hjælp munken og historieskriveren Peder Olsen med at overbevise de moderne historikere om, at Dannebrog virkelig faldt ned fra himlen!

Spillet foregår udendørs og kan derfor sagtens gennemføres med familien, men man skal selvfølgelig stadig følge myndighedernes anvisninger om at holde afstand.

Alle hjemmeskoleforløb og gratis undervisningsmateriale ligger tilgængeligt på www.museerne.dk/undervisning.

God fornøjelse!