Kähler-samlingen på Holmegaard Værk

Et skattekammer af keramik

Det begyndte med keramik uden fine fornemmelser – bageforme, mælkefade, syltekrukker og andet uprætentiøst køkkenudstyr. Men efterhånden som kreative hjerner blev tilknyttet Kählers værksted i Næstved, krøb kunsten ind i keramikken.

Fliser, vaser, krukker, brugsgenstande, relieffer, alt hvad man kan lave i ler, blev produceret på pottemageriet, der efterhånden voksede sig større. På Holmegaard Værk har vi gjort plads til Museum Sydøstdanmarks samling af Kähler-keramik, der rummer flere end 6.000 keramiske genstande og fortsat udvides. Dem får I for første gang lov til at se samlet.

Holmegaard Værks imponerende Kähler-samling fungerer som åbent magasin. Det betyder, at du som gæst får lov til at opleve hele museets spektakulære samling - og ikke bare udvalgte udstillingsgenstande.

Glasværkstedet

Kom helt tæt på livet som glasarbejder, når Holmegaard Værks dygtige glaspustere blæser nyt liv i de gamle glastraditioner.

Glaspusterne kan opleves alle dage fra 10.00 - 16.00.

Designernes bord

Oplev 200 års glas- og keramikhistorie, når Holmegaard Værk præsenterer udvalgte værker fra Holmegaard og Kähler på designernes bord.

Hør designernes historier og oplev ikoniske mesterværker fra de to designmastodonter.

Hebsgaard

Kom med ind i et fantastisk, funklende, glimtende univers af glaskunst, når Per Steen Hebsgaard viser udvalgte værker fra sit mangeårige virke som glarmester med et kunstnerisk tvist.